torsdag 25 augusti 2011

Samhällspolitik i IKEA-katalogen



Igår damp den ner i brevlådan. IKEA-katalogen. Jag fylls av lust att bläddra, av ett ha-begär till saker jag inte visste att jag behövde, och som jag förmodligen inte behöver, och en svag förnimmelse av att bli lite lurad under tiden som jag studerar den ingående. Kom och köp, utstrålar den.

Deras budskap funkar så bra på mig. Och jag tror inte att jag är ensam, för när jag bläddrar så inser jag att de varje gång träffar rätt. Det känns på något sätt så Sverige 2012. Och då menar jag inte enbart ur en designsynpunkt. För i katalogen för 2012 läggs fokus på inte bara fin och praktisk design, utan mer än tidigare de små men personliga utrymmena, tänk dig lägenheter med två, tre eller fyra rum där en hel familj ska hitta sin plats. Jag känner igen mig själv och jag känner igen mina vänner och mina grannar. Och samtidigt som IKEAs sortimentet visas upp i katalogen, så ges tips på hur man skapar bra förvaring, hur du får ett rum att se personligt ut trots att det är praktiskt och hur du får till rummen där flera i familjen kan vara på samma gång, utan att göra avkall på de personliga intressena. En läshörna här, en lekhörna där, bredvid musikanläggningen eller syhörnan och till och med plats för ett större matbord där man ser sig själv hålla stora middagar för sina vänner och deras barn. En sjyst livsstil till ett sjyst pris.

När jag bläddrar inser jag att IKEA antagligen inte bara har goda designers och goda affärsmän knutna till sig utan sannolikt också ett team av samhällspolitiskt orienterade trendanalytiker och en och annan kulturgeograf. Och de har varit med och gjort katalog. För det är ju så att fler och fler människor identifierar sig som urbana människor. Att kunna ha sin familj mitt i staden och se sina barn växa upp där. Inte göra avkall och flytta till ett radhus, modell större för att inreda de där extra kvadratmeterna. Alltfler vill bo och stanna kvar i städerna som växer, dock inte i takt med antalet invånare. Det innebär att alltfler väljer att acceptera ett mindre boende för att kunna stanna kvar i stan, även efter att barnen kommit.

De flesta inom den samhällspolitiska sfären är överens om att trenden går åt detta håll och många är de politiker och tjänstemän och forskare som arbetar på samhällspolitiska lösningar som passar just den urbana människan och hennes behov. IKEA ser samma sak och just därför vill företaget också kunna leverera ett svar på hur vi ska kunna göra våra hem möjliga att bo och trivas i, trots liten yta. IKEA har kort sagt en imponerande förmåga att känna av vartåt det blåser och anpassa sin kommunikation därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar