onsdag 22 juni 2011

Dagar när man inte riktigt vill vara med...

Regntunga skyar. Jag förbereder mig, väljer kläder med omsorg. Har varit och köpt en ros att lägga på kistan. En rosa blev det. Rosa till lilla Frida. Det är ju inte ok, eller ens acceptabelt att begrava sin femåring...Men idag ska de göra det. Fina familjen. Fjärilar i magen på mig också just nu.

Tänkte på mormor Selma idag när jag gick en promenad. Dagar som denna, när det känns som att man inte riktigt vill vara med, längtar jag till en stund med henne, i lägenheten, i hyreshuset på Blidvädersvägen i Lund. I köket, i kökssoffan, med mormor vid spisen, såklart, förbereder middagen. Jag hjälper inte till, sitter på soffan, väntar på maten, i godan ro. Läser en Allers, dricker te. Och efter maten spelar vi kort. Sen småpratar vi lite och om det är tillräckligt fint väder tar vi kaffet på balkongen. Om hon varit med mig idag hade hon nog berömt mig för att jag köpt fina blommor till begravningen. Och klagat på att mitt hem är lite stökigt. - "Din gris, vilken slarver du är!" Hade hon nog sagt. I sommar ska jag sitta i skuggan på landet, dricka kaffe och lösa korsord. Då är mormor där, nära mig.

1 kommentar:

  1. vad oerhört vackert du skriver! ta hand om dig denna jobbiga dag, så hoppas jag att den snart är över och att solen snart kommer och att du får sitta i skuggan med din mormor nära!

    SvaraRadera